Honda MSX125: A zase ta Lucie

Text je opisem článku, který byl publikován na portále Motocykl online 23.12.2013. Autorem článku je Jakub “Jantar” Nič (jakub@cmn.cz), text fotografiemi doplnil Ondřej Kroutil (ondrakroutil@seznam.cz).

Lucie, povedený kamarád Osvald a páreček formeláků. Nacházíte-li se v obdobně situované partě, MSX125 vás zaplaví. Miluje rebelii ve skateparcích a opuštěných průmyslových halách, stejně tak ráda odveze každý den do zaměstnání.


Honda MSX125 GromHonda jako výrobce nám letos dělá vyloženě radost. Vedle výborné trojčlenky CB500F/R/X a CB1100 takříkajíc resuscitovala legendární model Monkey. Nová MSX125 si z Monkey bere jen jakousi morální auru, vše ostatní je nové. Respektive válec motoru vypadá podobně jako ten původní na Monkey, ale tím podobnosti opravdu končí. Nový je ocelový rám, kývačka s přímo ukotvenou centrálou i přední vidlice USD, o plastech ani nemluvě.

Nebudu mlžit. Na MSX125 jsem se od první tiskové zprávy a zveřejněných obrázků těšil, a když jsem dokonce viděl punkově krutopřísné oficiální video jinak velmi zdrženlivě vystupující Hondy, skákal jsem po redakci a snažil se vyzvědět víc, kdy a co a jak. A najednou léto, vzduch těžký jako v Řecku a MSX vrnící na dvoře. Žlutá, pěkná, pročež ihned dostala spontánní přezdívku Pampeliška. Letím k ní a pouštím skenery, hned mě baví její poctivé zpracování. Svary parádní, odlitky velmi slušně začištěné, krásné ráfky, výborné silnovrstvé lakování – žádná barva, co se za týden odře klíči, a také mě zaujalo lícování všeho, co k sobě lícovat má. Opravdu pěkná, tradičně hondí práce.

Čtyřdobá stopětadvacítka se oproti motorům Monkey a spol. liší především přítomností elektrického startéru (nahoře za válcem, kick páka není), čtyřkvaltem a vstřikováním paliva. A se vstřikováním souvisí i palivové mapy a možnost ladění… Nicméně já osobně bych motor nechal tak, jak je. Umí plynule a bez kuckání a pocukávání stroječek rozhýbávat od 2000 otáček, volnoběh má položený hodně nízko, pod 1500 otáčkami, na stojánku se MSX skoro neklepe, jen tak jemně pohupuje, jako by pod vámi předla kočka. No a točit ho můžete až za hranici 8500. Nejlépe se mu každopádně dýchá „uprostřed“ v jeho silném středovém pásmu, které leží někde mezi 4000 a 7000. Zde je cítit slušný točivý moment, se kterým se dá vystačit jak ve skateparku, tak při výletu s tandemistkou třeba za rybářským dobrodružstvím. Charakteristika motoru je zkrátka taková příjemná dieselová, nejvíce síly dává agregát uprostřed, od zmíněných sedmi, sedmi a půl tisíce otáček již výkon ztrácí. Řazení funguje lehoučce, spojka zabírá měkce a umačknou ji i děcka, která se vám společně s maminkami s kočárky během chvíle v okolí Pampelišky vyrojí.

Bravurně nastupuje přední brzda s jedním kotoučem a dvoupístkem, ta by s přehledem zastavila i těžší a rychlejší mašinu. „Emesixo“ zvládne brzda postavit na přední opravdu kdykoliv, k čemuž přispívá i krátký rozvor. Malá kola propůjčují unikátní ovladatelnost. Řízení je tak rychlé a intuitivní, že s trochou pozornosti stihnete v klidu prokličkovat nejen chybějící dlažbou, ale i flotilou žlutě pruhovaného útočného hmyzu. Záporem může být řízením vynucený úsměv, díky kterému pak v noci vykašláváte z plic komáry. Ve skateparku jsme zkoušeli jezdit po zadním i po předním, obojí Pampeliška zvládala s radostí, motůrek se ani v pětatřiceti stupních nezadýchával, startoval na první zmačknutí startéru, brzdy nevadly, spojková páčka vlivem horka nezvětšila vůli.

Ergonomie překvapí, protože i když měříte přes 180 cm, normálně se na stroj vejdete. Řídítka do kolen při otáčení netlačí, sedlo je široké tak akorát a nebolí z něho zadek. Všechny čtyři stupačky drží na společném odlitku, překvapivé je, že se jezdec se spolujezdcem neokopávají. Jelikož je sedadlo uprostřed stroje a spolujezdec tak nepřesahuje osu zadního kola, jízdní vlastnosti se ve dvou zase tak moc nemění. Samozřejmě cítíte zatížení, ale přední kolo zůstává stále plně pod kontrolou, a ani krátký rozvor proto nemusí nutně znamenat neustálé korekce směru a vrávorání. Podvozek vykazuje navzdory malým kolům slušný komfort. Především přední USD je dost měkká, když si chcete skočit ze schodů, musíte doskočit na zadní kolo, jinak vidlice bouchá do dorazu. Ale to je extrém, mnohem důležitější je, že běžné městské nerovnosti podvozek vykryje mnohonásobně lépe než na průměrném skútru. Kostra se nekroutí (maximálka na plný plyn s originálním převodem cca 100 km/h), pneumatiky poměrně tvrdé směsi udrží dost, stupačky se škrábat dají.

Oficiální fotogalerie článku:

Nové malé MSX125 je geniální a krásně zpracovaná mašina. Jestli o něm někdo někde napíše opak, pak vůbec nepochopil, o co jde. Já, coby ortodoxní endurista, nyní uvažuji o jeho pořízení, protože ten punk, co jsem na tom štokrleti zažil, mě bude živit ještě celou zimu. MSX má silnou osobnost a dle mého názoru každého (nejen) podivína musí nadchnout. Myslím si, že navázat na fenomén Monkey nebylo jednoduché, je to jako pokusit se o reunion kapely Pink Floyd. Co bylo, bylo, do stejné řeky dvakrát nevstoupíš. MSX125 se ale svého úkolu chopila dobře, není to žádný revival, pokus. Je to prostě nová generace a navíc zatraceně dobrá!

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor:
Vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec s ležatým válcem, OHC/2, vstřikování PGMFI, vícelamelová spojka, čtyřstupňová převodovka, olejová náplň 1,1 l, sekundární převod řetězem.
Vrtání × zdvih: 52,4 x 57,9 mm
Zdvihový objem: 124,9 cm3
Stupeň komprese: 9,3:1
Jmenovitý výkon: 7,2 kW (9,8 k) při 7000 1/min
Max. točivý moment: 10,9 Nm při 5500 1/min

Podvozek:
Ocelový rám, teleskopická USD vidlice, Ø 31 mm, zdvih 100 mm, dvouramenná kyvná ocelová vidlice, centrální jednotka Monoshock, vpředu kotoučová brzda, Ø 220 mm, dvoupístková plovoucí čelist, vzadu kotoučová brzda, Ø 190 mm, jednopístková plovoucí čelist.
Litá hliníková kola 2,5 x12; 2,5 x 12
Pneumatiky 120/70-12; 130/70-12

Rozměry a hmotnosti:
Rozvor 1200 mm, úhel hlavy řízení 65 stupňů, stopa 81 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 120/120 mm, výška sedla 765 mm, hmotnost s plnou nádrží 101,7 kg, objem nádrže 5,5 litru.

Záruka: dva roky
Barvy: žlutá, červená, bílá, černá
Cena: 69 900 Kč

* * * * *

Odkaz na originál článku: http://www.motocykl-online.cz/testy/16817-honda-msx125-a-zase-ta-lucie


Neoficiální galerie návdavkem:


Příspěvek byl publikován v rubrice Z tisku aj tlače se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář