Pro labužníky: kapesní motorky na vyřádění

Kopie článku, který vyšel na portálu auto.iDNES v neděli 13.října 2013.
Autorem textu i fotografií je Matěj Oliva
(matej@skutrmania.cz).

Rahier Skymini a Skymax jsou licenční repliky legendárních strojů Honda Monkey a Honda Dax. Vyrábí se v Číně, ale o evropský import se stará belgická firma, která hlídá kvalitu a provádí finální úpravy. Dovozcem do České republiky je legendární dakarský závodník Ivo Kaštan, který minimotorkám propadl.


Malé stylové motorky nejsou přes své kompaktní rozměry a malý objem jen plouživými přibližovadly.

Rahier Skymini

První z dvojice motorek je jednomístná, s klasickou nádrží a ležatým jednoválcem podvěšeným pod rámem. O pohon se stará čtyřtaktní motor o objemu 125 cm³. Ten dokáže šedesát kilogramů lehkou motorku pořádně rozhýbat.

Nejzajímavější je na skymini její skladnost, díky jednoduchému systému můžete sklopit řídítka a motorku tak snadno naložíte do garáže obytného auta nebo do kufru běžného osobáku. V našem testu jsme motorku nasoukali dokonce do smartu! To je jednoznačná výhoda oproti skútru, který není zdaleka tak skladný. Skymini bohužel nemůžete řídit s řidičákem na auto, protože nemá automatickou převodovku.

Samotná jízda na motorce je velkým zážitkem. Motorka je překvapivě pohodlná, vysoká řídítka padnou do ruky a nohy na komfortních stupačkách nejsou zdaleka tak zalomené, jak by se mohlo zdát. Nízká váha se projevuje dobou ovladatelností a skymini poslouchá jako kolo. Výborné jsou i brzdy, které pochází z větších motorek a mají na minimotorku síly až dost. Jsou však dobře dávkovatelné, takže nějakých velkých smyků se bát nemusíte. Jediné, na co si musíte dát pozor, jsou autobusy, dodávky a vysoká auta, ze kterých zkrátka na malé motorce nejste moc vidět.

Rahier Skymax

Skymax je osazen stejným motorem a podobným podvozkem jako menší kolega, zásadní rozdíl je však v rámu, který je delší, svařený z plechů a motorka tak pobere dva jezdce. I jízda na skymaxu je odlišná, delší motorka je stabilnější a jízda se přece jen víc podobá běžné motorce. Motor má stejně síly a dokáže stroj rozhýbat i na stovku, což je těsně nad zemí celkem adrenalinový zážitek. Podobné je to s jízdou se spolujezdcem. Sedlo je překvapivě pohodlné, spolujezdec má i dost místa na nohy a díky nízkému těžišti se motorka dobře ovládá i ve dvou. Na dovolenou to ovšem rozhodně nebude.

Úpravy

Dovozce rahierů má ve své nabídce až neuvěřitelnou škálu doplňků počínaje tlumiči a koly a konče kosmetickými doplňky a tuningovými díly motoru. Fanoušci minimotorek se často vyžívají v jejich úpravách, své stroje pak prezentují na každoročních celoevropských srazech.

Rychlostní rekord v Boneville

Malý stroj drží i rychlostní rekord z týdne rekordů na solné pláni v Bonneville. Ivo Kaštan, kterého můžete znát především jako několikanásobného účastníka Rallye Dakar, upravil na svém stroji nejen motor, ale i podvozek a aerodynamiku a po dlouhé době tak reprezentoval Českou republiku na této výjimečné akci.


Kompletní fotogalerie:

* * * * *

Odkaz na originál článku: http://auto.idnes.cz/minimotorky-rahier-0o9-/motorky.aspx?c=A131022_123751_motorky_fdv

Příspěvek byl publikován v rubrice Z tisku aj tlače se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář