Rahier Skymini 125 – malá velká motorka

Matěj Oliva Článek je převzat z portálu Motodenik.cz, kde vyšel 16. 12. 2013, přičemž jde zcela zjevně o recyklát téhož tématu z 13.10.2014 na auto.iDNES, viz ZDE. Jako autoři jsou uvedeni Matěj Oliva a Filip Tichý.

Určitě už vás napadlo si vedle svojí mašiny pořídit i skútra nebo něco menšího a levnějšího na kratší pojížďky – v tom případě určitě vyzkoušejte i tuhle mašinu. Většinou se v testech zabýváme nejnovějšími a nejmodernějšími stroji. Dnes tu ale máme malou stylovou motorku, která mají přes své kompaktní rozměry a malý objem umí nabídnout úžasnou porci zábavy!


Už před mnoha lety napadlo inženýry z Hondy vyrobit malou motorku pro velké jezdce, která by byla skladná, univerzální a měla styl. Rahier Skymini je licenční replika legendárního stroje Honda Monkey a tyhle mašiny se dodnes prodávají na burzách veteránů za ceny hodně přes sto tisíc. Ale je tu i dostupnější řešení v podobě zmíněné repliky – vyrábí se v Číně, o evropský import se stará belgická firma, která hlídá kvalitu a provádí finální úpravy. Dovozcem do České Republiky je pak firma Rahier legendárního dakarského závodníka Ivo Kaštana, který malým motorkám doslova propadl.

Skymini alias Monkey replika je stroj určený pro jednoho jezdce a jezdí na malých desetipalcových kolech. Stroj si ale jinak zachovává siluetu klasického naháče – má klasickou nádrž, klasické sedlo, klasický světlomet a k tomu všude spousta chromu – prostě klasická klasika ;-) Jen výfuk je vedený horem ve stylu scramblerů, dolů by se prostě nevešel.

Motocykl je poháněný jednoduchým plochým jednoválcem 125 ccm a čtyřstupňovou převodovkou. Našlápnete si jej elektrickým startérem, ale v záloze je ještě jistota startovací páky. Vepřed je jednoduchá kotoučovka, vzadu bubnová brzda – co byste taky potřebovali na zastavení stroje, který váží pouhých 64 kilogramů! Nízká váha tuhle mašinu dokonale předurčuje k použití i v karavanech.

Do auta? V pohodě…

Nejzajímavější je na Skymini její skladnost, díky jednoduchému systému můžete sklopit řídítka a motorku tak snadno naložíte do garáže obytného auta, nebo do kufru běžného osobáku. V našem testu jsme motorku nasoukali dokonce do Smartu! To je jednoznačná výhoda oproti skútru, který není zdaleka tak skladný. Skymini bohužel nemůžete řídit s řidičákem na auto, protože nemá automatickou převodovku.

Rahier Skymini 125 Motorka sice na první pohled vypadá jako malé šidítko, ale jakmile usednete do celkem velkého a pohodlného sedla, zjistíte, že se na motorku v pohodě vejdete. Motor je krmený karburátorem, ale se sytičem okamžitě chytá a po malém zahřátí můžete vyrazit. Motorka je homologována pro silniční provoz, je opatřená světly, blinkry, prostě vším, co potřebujete. Jen bych asi osobně doporučil nějaké výraznější oblečení, tohohle drobka v provozu ostatní snadněji přehlédnou.

Rahier Skymini 125 Naučit se na Skymini jezdit chce jen pár minut cviku, musíte být opatrní zejména při rozjezdech, kdy se malá motorka má tendenci zvedat se na zadní. Když se to ale naučíte, je to celkem zábava. Široká kola poskytují celkem dobrou stabilitu v zatáčkách, tedy úměrně k délce motorky. Zejména dlouhé a rychlé zatáčky chtějí dost koncentrace. Kde si naopak budete libovat jsou krátké zatáčky a kolony.

Samotná jízda na motorce je velkým zážitkem. Motorka je překvapivě pohodlná, vysoká řídítka padnou do ruky a nohy na pohodlných stupačkách nejsou zdaleka tak zalomené, jak by se mohlo zdát. Nízká váha se projevuje dobou ovladatelností a Skymini poslouchá jako kolo. Slušné jsou i brzdy, které pochází z větších motorek a mají na minimotorku síly až dost. Jsou dobře dávkovatelné, takže nějakých velkých smyků se bát nemusíte. Jediné, na co si musíte dát pozor jsou autobusy, dodávky a vysoká auta, ze kterých zkrátka na malé motorce nejste moc vidět.

Úpravy všeho druhu

Motorka jako taková je hodně unikátní, přesto se velmi často stává základem pro zajímavé úpravy. K vidění jsou stroje v úpravě pro cestování, terén i silniční závody. Stačí si vybrat a pustit se do toho. Rahier Skymini není ale odsouzená jen do města, nebo do kempu, dá se na ní i celkem slušně cestovat, což dokazují srazy jejich majitelů po celé Evropě. Maximálka je okolo devadesáti kilometrů v hodině, a to už cesta pěkně odsýpá. Dovozce Rahieru má ve své nabídce až neuvěřitelnou škálu doplňků počínaje tlumiči, a koly a konče kosmetickými doplňky a tuningovými díly motoru. Fanoušci minimotorek se pak často vyžívají v jejich úpravách, své stroje pak prezentují na každoročních celoevropských srazech.

Rychlostní rekord v Boneville

Malý stroj drží i rychlostní rekord z týdne rekordů na solné pláni v Boneville. Ivo Kaštan, kterého můžete znát především jako několikanásobného účastníka Rallye Dakar upravil svůj stroj nejen po stránce motoru, ale i podvozku a aerodynamiky a po dlouhé době tak reprezentoval Českou Republiku na této výjimečné akci.


Kompletní fotogalerie:

* * * * *

Odkaz na originál článku: http://motodenik.cz/clanek/1397-rahier-skymini-125-mala-velka.html

Příspěvek byl publikován v rubrice Z tisku aj tlače se štítky , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář