Hračky pro velké kluky: Monkey a Dax

Text je opisem článku, který vyšel na portálu auto.iDNES 21.9.2007.
Autory článku je MF DNES a spolupracovnice redakce Vierka Kaštanová, foto Petr Lemberk.

Monkey a Dax patří k nejmenším motorkám nejen na českém trhu, přesto vám mohou být těmi největšími pomocníky.


Honda Monkey – že vám to jméno nic neříká? Jen si zkuste vzpomenout, jeden čas se „opičky“ prodávaly dokonce i v Tuzexu. Tam si ji také koupil František Šťastný a od té doby prý po Praze nejezdil na žádném jiném motocyklu. Alespoň tak mi to při kávě a nezbytné cigaretě vyprávěl Ivo Kaštan, soutěžák a v současnosti asi nejzapálenější fanda a oficiální prodejce těchto miniaturních biků u nás.

Na našich silnicích je zatím vídáme jen zřídka, ve světě však jsou doslova kultovní záležitostí. První Honda Monkey sjela pod označením Z 50 z výrobního pásu právě před čtyřiceti lety, v sedmdesátých letech se zrodil její bratr, dvoumístný motocykl Dax. Několik kusů Hondy Monkey se počátkem sedmdesátých let dostalo prostřednictvím Tuzexu i do České republiky, byly také hlavní cenou v loterii MON, ze které si ji mnozí lidé dodnes pamatují.

Honda letos ukončila produkci limitovanou výroční edicí. Testované motorky pocházejí z licenční výroby čínské společnosti Jincheng, která se jimi zabývá již dvacet let a její motocykly jsou jedinou celosvětově uznávanou replikou. A na našem trhu jsou běžně k dostání za příznivou cenu.

JC 90 – Monkey

Monkey znamená v překladu opice, ne že by tak vypadal sám motocykl, spíše posaz jezdce připomíná opičku. Ale i přes malé rozměry je posaz vcelku pohodlný, připadala jsem si jako na židli, a to i při mé výšce 180 cm.

Řídítka jsou také dostatečně široká a vysoká, takže nebolí ani ruce. K mému překvapení se motocykl velmi dobře ovládal a neměla jsem žádné problémy na silnici ani mimo ni. Monkey bez problému zvládne i těžší terén a kde neprojedete, tam ho prostě přenesete. Nemusíte se ani obávat, že vás zezadu přehlédne nějaký nepozorný řidič, protože světlá výška sedla je 68 cm, což je stejné jako například u Harley Davidson Sportster.

Malý motor umí zabrat

JC 90 – Monkey Replika je osazen čtyřtaktním motorem s horizontálně položeným válcem a výkonem asi šesti koní. Motor je potřeba nechat zahřát, teprve potom vyrazit. A musíte být poměrně opatrní, protože i motocykl s tak “malým“ výkonem dokáže být pořádný divoch a zvedne vás bez problému na zadní kolo. Nutné je také využívat všechny čtyři převodové stupně, ale když jsem motor trošku vytočila, vyvezl mě na čtyřku celkem rychle i do prudkých kopců. Spotřeba se pohybovala do dvou litrů na 100 km.

Překvapivě slušné dílenské zpracování kazí místy nedokonalá povrchová úprava, což je slabostí všech čínských motocyklů. Také zadní tlumiče, respektive péra nejsou žádnou výhrou, prodejce však za celkem rozumné peníze nabízí kvalitní plnohodnotné tlumiče.

JC 90 – Dax

Dax pohání úplně stejný motor jako Monkey, podvozek však tvoří svařené plechové výlisky. Nádrž je integrovaná v rámu, a má tak obsah pouze 2,4 litru, což stačí na dojezd asi 100 km. Dax je osazen desetipalcovými koly a homologován pro dvě osoby. Na místě spolujezdce však nehledejte velké pohodlí, i když na jízdu po městě či po lese to stačí. Výfuk je také nebezpečně blízko spolujezdcovy nohy a trošku hřeje i přes ochranný kryt. Ocenila jsem výkonnou přední kotoučovou brzdu. A stejně jako Monkey i Dax výborně jezdí nejen po silnici.

Nespornou výhodou obou motocyklů jsou sklopná řídítka, motorky tak pohodlně naložíte do kufru auta a můžete si je s sebou vzít třeba na chalupu nebo na dovolenou.

Překvapilo mě také množství tuningových dílů, které jsou k motocyklu k dostání. Je jich plný šestisetstránkový katalog. Oba typy motocyklů se vyrábějí i s motorem o obsahu 50 ccm. Monkey a Dax jsou prostě hračky pro velké kluky.


 

* * * * *

Odkaz na originál článku: http://auto.idnes.cz/hracky-pro-velke-kluky-monkey-a-dax-dug-/motorky.aspx?c=A070920_102956_motorky_fdv

Příspěvek byl publikován v rubrice Z tisku aj tlače se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář